Na sobotu Leoš Ertl z letiště
Aircon Miroslav domluvil exkurzi na stanoviště řízení letového provozu do Tuřan. Rádi jsme jsme s Víťem využili příležitosti podívat se do míst kam se člověk normálně nedostane. V 10:00 už jsme stepovali před terminálem Tuřanského letiště kde si nás vyzvedl náš průvodce - Jaroslav Vašík.
Sešlo se nás hodně a tak jsme byli rozděleni do dvou skupin, aby jsme se vůbec na jednotlivá pracoviště vešli. Naše skupina začala exkurzi na pracovišti APP/Radar, zatímco druhá skupina se vydala na věž. U "radaru" jsme se dozvěděli jak to tady vlastně všechno funguje, byli jsme svědky komunikace s odlétajícím Boeningem do Ostravy, na radaru se do toho motali Gripeny cvičící hotovost.
Když jsme si všechno prohlédli a na všechno jsme se zeptali vyměnili jsme se s druhou skupinou. Úzkým schodištěm jsme vypochodovali na věž, kolem celého pracoviště je ochoz z kterého je výhled na celé letiště, uprostřed prostorné pracoviště řídícího, toho času obsazené Dušanem Kašíkem.
V sobotu dopoledne byl minimální provoz a tak byl čas na to nám všechno podrobně vysvětlit, ukázat... např. zaměření vysílačky bylo velmi zajímavé. Když máte zaklíčováno tak na věži už vidí odkud vysíláte, tedy jen kurs, ale i to může pomoci když se někdo ztratí.
Z věže jsme se už všichni společně podívali do přízemí kde mají zázemí technici. Tady se schází informace z jednotlivých radarů, tady probíhá kontrola a údržba. Mají tady všechny monitory co jsme viděli nahoře na kterých kontrolují jestli jim to ukazuje to co má.
Úplně na závěr exkurze jsme opatrně nakoukli na simulátor, kde právě probíhal výcvik. V jedné místnosti sedí zkoušený a v druhé místnosti instruktor který mu simuluje různé zákeřné situace. Vybavení odpovídá tomu co jsme viděli na věži, jen ten výhled z okna chybí.
Celé exkurze trvala dvě hodiny a rozhodně stála za to. Je příjemné poznat osobně lidi, které jsme doposud znali jen jako hlas s rádia. Během celé exkurze se k nám všichni chovali velice mile a ochotně a za to jim patří velký DÍK!!!
<- zpět